قزاقستان آماده سهم‌گیری روی ساخت خط آهن «افغان-ترانس» است

قزاقستان آماده سهم‌گیری روی ساخت خط آهن «افغان-ترانس» است

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور قزاقستان(Aqorda) نوشته‌است که قاسم جومارت توقایف، رهبر قزاقستان در دیدار دوجانبه با شوکت میرضیایف، رئیس جمهور اوزبیکستان برای تطبیق و توسعه خط آهن «افغان-ترانس» اعلام آماده‌گی کرده‌است.بر بنیاد این گزارش، رهبران دو کشور حمایت‌های خویش را از ابتکار ایجاد یک شرکت مشترک بین ادارات خط آهن قزاقستان و اوزبیکستان روی تنظیم

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور قزاقستان(Aqorda) نوشته‌است که قاسم جومارت توقایف، رهبر قزاقستان در دیدار دوجانبه با شوکت میرضیایف، رئیس جمهور اوزبیکستان برای تطبیق و توسعه خط آهن «افغان-ترانس» اعلام آماده‌گی کرده‌است.
بر بنیاد این گزارش، رهبران دو کشور حمایت‌های خویش را از ابتکار ایجاد یک شرکت مشترک بین ادارات خط آهن قزاقستان و اوزبیکستان روی تنظیم حمل و نقل بار در مسیر چین – قزاقستان – اوزبیکستان ابراز کرده‌اند. این شرکت مشترک به توسعه خط آهن بین‌المللی «افغان-ترانس» به منظور تقویت همکاری‌های متقابل در منطقه همکاری خواهند کرد.
ریس جمهور قزاقستان و اوزبیکستان، هدف از تطبیق و توسعه پروژه « افغان-ترانس» را ایجاد زمینه حمل و نقل بار میان کشورهای منطقه بر اساس سود متقابل عنوان کرده‌اند.
از سوی هم، الهام محکموف وزیر ترانسپورت جمهوری اوزبیکستان در ماه عقرب سال گذشته از توافقاتی روی آغاز کار این دو پروژه با همکاری‌ کشورهای همسایه نیز خبر داده بود.
سایت (Kun.uz) اوزبیکستان به نقل از وزیر ترانسپورت این کشور نوشته است که هدف اصلی اوزبیکستان رسیدن به بنادر پاکستان از طریق افغانستان بوده و توسعه دهلیز بین‌المللی «افغان-ترانس» از ارزشمندترین پروژه‌های جمهوری اوزبیکستان می‌باشد.
این مقام اوزبیکستانی، علاوه کرده است که رهبری کشورش، برای عملی سازی این پروژه سخت تلاش کرده‌، تا شرایط تطبیق آن به گونه عملی فراهم شود.
پروژه خط‌ آهن «افغان-ترانس» حدود 600 کیلومتر است که هزینه ساخت آن نزدیک به 7 میلیارد دالر آمریکایی برآورد شده‌است.
این پروژه با عبور از افغانستان، آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی وصل می‌کند و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مشترک افغانستان، اوزبیکستان و پاکستان می‌باشد.

Sultani Admin
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Latest Posts

Top Authors

Most Commented

Featured Videos